Comparative analysis of the operation of a Fiat Uno 1100cc engine using Extra fuel and Ecopaís®
DOI:
https://doi.org/10.53632/incitec.v1i2.98Keywords:
Bioethanol, emissions, engine, gas, pollutionAbstract
Pollution by gases generated by automobiles has a direct impact on the environment, which is the reason for the development of alternative fuels to common fuels, derived from oil. Currently carburetor vehicles cannot be fully replaced in underdeveloped countries and are the main causes of pollution. From a comparative analysis of the incidence of Ecopaís® fuel versus Extra gasoline, in the engine performance of a FIAT UNO 1100 CC carburetor vehicle, results were obtained that show the variation in its behavior, increasing with Ecopaís ®. The engine torque up to 6.58% and decreasing the power 4.21%, they also have a great difference in the emission of polluting gases to the environment with a reduction of 1.21% of CO and 160 ppm of HC. On the other hand, in relation to the economy generated by the use of this biofuel, consumption may vary due to road conditions, traffic, and environmental media, thus obtaining a result of 0.1% variation.
Downloads
References
[2] IICA, Preguntas y respuestas más frecuentes sobre biocombustibles, San José: Imprenta IICA, 2007.
[3] OCDE-FAO, Perspectivas Agrícolas, París: Éditions OCD, 2017, pp. 37-39
[4] J. Gómez, «Análisis de la variación de la eficiencia en la producción de biocombustibles en América Latina,» Estudios gerenciales, vol. 32, nº139, pp. 120-126, 20 abril 2016.
[5] C. Alejos y E. Calvo, «Biocombustibles de primera generación,» Revista Peruana de Química e Ingeniería Química, vol. 18, nº 2, pp. 19-30, 20 octubre 2015.
[6] A. Reyes, «Evaluación del proyecto de desarrollo de biocombustibles en el ecuador: caso gasolina ecopaís periodo 2010 – 2015,» UG-FCE, Guayaquil, 2016
[7] W. Maurat y P. Galarza, «Evaluación del consumo específico de combustible y emisiones de gases de escape, con el uso del combustible Ecopaís en un motor de combustión interna alternativo,» UdAzuay, Cuenca, 2017
[8] A. Ordoñez, «Qué es el bioetanol,» 29 octubre 2015. [En línea].Available: http://www.cultivarsalud.com/vida-y-hogar-eco/bioetanol-que-esy-como-se-obtiene/.
[9] F. Serna, L. Barrera y H. Montiel, «Impacto Social y Económico enel Uso de Biocombustibles,» Journal of Technology Management & Innovation, vol. 6, nº 1, p. 15, 2011.
[10] J. Chiliquinga y C. Ruiz, «Análisis del potencial energético del metanol y etanol como aditivo orgánico de la gasolina extra, para su utilización
en el motor de combustión ciclo Otto en proporciones del 5% 10% y 15%,» ESPE, Latacunga, 2016.
[11] C. Castro-Martínez, L. Beltrán-Arredondo y J. Ortiz-Ojeda, «Producción de biodiesel y bioetanol: ¿una alternativa sustentable a la crisis energética?,» Ra Ximhai, vol. 8, nº 3B, pp. 93-100, 2012.
[12] C. De La Cerna, «Fabricando bioetanol,» Alianzas y tendencias, vol. 1, nº 4, pp. 10-11, 2016.
[13] A. Barboza, «Estudio de pre-factibilidad del proyecto de mezclas de gasolinas con etanol a nivel nacional,» RECOPE, San José, 2014.
[14] C. M. Barreiro H., «Estudio prospectivo del sector transporte de Ecuador y su incidencia en la matriz energética en el periodo 2017 - 2040,» EPN, Quito, 2018.
[15] D. Pérez, «Estudio de emisiones contaminantes utilizando combustibles locales,» Innova Research Journal, vol. 2, pp. 23-34, 2017.
[16] NTE INEN 2204, Gestión ambiental. Aire. Vehículos automotores. Límites permitidos de emisiones producidas por fuentes móviles terrestres que emplean gasolina, Quito: INEN, 2017.
[17] Programa Nacional Cambio Climático, «Meteorología y climatología, » Energética, Cochabamba, 2006.
[18] Bosch, Manual de la técnica del automovil, 3ra. ed., Barcelona: Reverté, S.A., 1996.
[19] D. Perancho, «Estudio del funcionamiento de motores alternativos de combustión interna mediante la utilización de combustibles alternativos, » UPC, Barcelona, 2017.
[20] INER, «Evaluación energética y de fiabilidad mecanica de vehiculo electrico; y pruebas de consumo y calidad de energía del cargador electrónico
EVA040KS480/01 BYD,» Instituto Nacional de Eficiencia Energética y Energías Renovables, Quito, 2015.
[21] German, «Analizador de 4 y 5 gases(Dar Clik),» 23 enero 2012. [En línea]. Available: https://german7644dotcom.wordpress.com/herramientas- para-taller/analizador-de-gases/.
[22] Á. D. Bermeo y J. L. Salazar, «Banco dinamometrico de chasis,» UPS, Quito, 2016.
[23] AUTO-DATA.NET, «Ficha técnica Fiat UNO (146A) 1.1 (57 Hp),» 2019. [En línea]. Available: https://www.auto-data.net/es/fiat-uno- 146a-1.1-57hp-7226.
[24] NTE INEN, Norma NTE INEN 935:2012 - Derivados del petróleo. Requisitos para la Gasolina. 8va. Rev, Quito: NTE INEN, 2012.
[25] Acuerdo Ministerial Gob. Ecuador, COLORACION DE LOS COMBUSTIBLES, Quito: INEN, 1985.
[26] N. INEN, Etanol Anhidro. Requisitos., 1ra ed., Quito: NTE, 2009.